Filmer att använda i undervisningen

Cykla säkert i trafiken

Att cykla till skolan kan vara både roligt och bra för miljön. Men det finns saker att tänka på. I den här filmen går vi igenom de tre viktigaste sakerna att ha koll på när du cyklar.

Cykla i din närmiljö

Att cykla är frihet. Man kan ta sig fram nästan överallt och det går mycket snabbare än att gå. Men det här går ju bara om det finns bra vägar att cykla på. Hur ser cykelvägarna ut i din närmiljö?

Gå säkert i mörker och halka

När det är mörkt, halt och kallt så behöver man vara extra försiktig i trafiken. I den här filmen delar Minna från Piteå med sig av sina bästa tips: använd reflex, se upp bakom bilar och snöhögar och tänk på att bilarna kan ha svårt att stanna när det är halt. Filmen vänder sig till barn på lågstadiet.

Så här sätter man på sig cykelhjälmen rätt.

Hur ska egentligen cykelhjälmen sitta?

Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att hjälmen sitter rätt, så den skyddar ordentligt.

Här visar Minna hur en korrekt inställd hjälm ska sitta.

Gå säkert i trafiken

Minna som är sju år berättar om sina bästa tips i trafiken: Välj den säkraste vägen, vänta tills bilarna har stannat innan du korsar vägen och håll koll på trafiken - bollar och andra leksaker hör inte hemma i trafiken. Filmen vänder sig till barn på lågstadiet. Använd gärna filmen för att introducera ett arbetsområde om trafik, eller i arbetet med lektion tre i lektionsförslaget Nyfiken på trafiken åk 1-3.

Åk säkert i bilen vintertid

Det är viktigt att bilbältet kommer så nära kroppen som möjligt. Att ta på sig tjocka ytterkläder när man ska åka bil är ingen bra kombination. Varför?

Minna visar hur du ska göra för att åka säkert vintertid.

Vad är distraktion?

• Är det svårt att gå och skriva sms samtidigt?
  • Hur går det att cykla och samtidigt uppdatera ditt Instagram?
  • Vad innebär det att bli distraherad?

Används till lektion 3 i lektionsförslaget Hjärnan och distraktion åk 7-9.

Hållbar trafik - Trafik i förändring

Vad är en hållbar trafik?

Som en väg in i arbetet till lektionsförslaget Designa trafiken - Hållbar trafik och trafiksäkerhet åk 7-9 använder ni den här filmen.

Cykelfeber

En film om cykling som kan användas som underlag för diskussion på mellan- och högstadiet. Syftet med filmen är att inspirera till ökad cykling på ett sätt som manar till eftertanke. Filmen ger utrymme för reflektion kring vad cykeln betyder för människor som transportmedel och hur man ser på säker cykling. Filmen passar bra till lektionsförslaget Ökad säker cykling åk 5-6.